La 5 decembrie 2024, în cadrul Facultății de Drept a USM, sub egida Departamentului Drept Penal, s-a desfășurat lecția publică cu genericul „Violența și bullyingul în școală: prevenire, identificare și intervenție”. Subiecte principale abordate au fost: analiza cadrului legal de prevenire, identificare și intervenție; examinarea aspectelor psiho-sociale ale copiilor implicați în situații de bullying și alte cazuri de violență.
Lecția a fost organizată de către doamna Dorina Gurev, doctor în drept, conferențiar universitar și doamna Mihaela Botnarenco, doctor în drept, conferențiar universitar, în contextul realizării disciplinei „Delincvența juvenilă”, în scopul aprofundării cunoștințelor formabililor privind specificul de prevenire și combatere a bulyingului și violenței în școală – drept forme particulare de manifestare a delincvenței juvenile.
În deschidere, doamna Mariana Grama, doctor în drept, conferențiar universitar, Șefa Departamentului Drept penal a salutat prezența invitaților la eveniment și a subliniat că bullying-ul, cyberbullying-ul și violența școlară sunt încălcări ale drepturilor omului ce subminează drepturile copiilor și tinerilor de a trăi o viață fără violență. Lupta cu acest fenomen implică aplicarea consecventă a cadrului normativ național de prevenire și combatere a bulyingului, educația continuă a elevilor, formarea profesorilor în recunoașterea și gestionarea conflictelor, crearea unui dialog permanent între toți cei implicați și angajamentul activ al întregii comunități. De asemenea, doamna Grama Mariana, a evidențiat importanța organizării lecțiilor publice cu invitarea profesioniștilor, avându-se în vederea crearea unui cadru favorabil de interacțiune între viitorii juriști și specialiștii din domeniu.
Invitați speciali în cadrul evenimentului, au fost doamna Valentina Bodrug-Lungu, doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială, expertă internațională în domeniul egalității de gen și a violenței în bază de gen și doamna Rodica Braguța, șefă a Direcției juridice și resurse umane a Ministerului Educației și Cercetării, coordonatoare a grupului de lucru pentru dezvoltarea cadrului normativ în domeniul bullyingului.
Doamna Rodica Braguță în comunicatul „Metodologia privind prevenirea și combaterea bullyingului”, a prezentat definițiile de bază ale bullyingului, tipurile de bullying, cursul gestionării situațiilor de bullying, date statistice relevante, precum și tehnici de combatere a fenomenului. Totodată, a evidențiat faptul că în situațiile de bullying este foarte importantă acordarea asistenței tuturor copiilor implicați: autorului, copilului țintă și martorilor. Doamna Brăguță a mai menționat, deopotrivă, și faptul că nu se atestă neapărat un tipar al copilului-țintă, astfel încât se atestă cazuri în care autorul bullyingului își selectează ținta în baza unor motivații intrinseci cum ar fi invidia, gelozia sau a unor situații personale de victimizare.
La rândul său, doamna Valentina Bodrug-Lungu, a prezentat subiectul „Prevenire și intervenție la fenomenul bullying”. Discuțiile au fost lansate în baza unui spot video privind bullyingul, destinat conștientizării formabililor asupra faptului că pasivitatea în fața acestui fenomen înseamnă încurajarea lui. În continuare, Dna Bodrug-Lungu a informat participanții la lecția publică despre particularitățile psiho-comportamentale ale copiilor implicați în situații de bullying: inițiatorul bullyingului, copilului-țintă și a martorilor. De asemenea, a accentuat că bullyingul constituie o problemă de relaționare care pretinde intervenții semnificative la nivelul relațiilor dintre copii, iar pentru eliminarea comportamentelor de bullying este necesară o intervenție eficientă din partea adulților.
Cu precizări și completări relevante au intervenit și profesorii cursului de Delincvență juvenilă, care au accentuat, deopotrivă, importanța conjugării eforturilor în vederea prevenirii și combaterii bullying-ului și violenței în școală.
Evenimentul s-a remarcat printr-o participare activă și discuții constructive, reflectând interesul și angajamentul studenților față de prevenirea și combaterea bullyingului.
Exprimăm sincere mulțumiri invitaților speciali pentru receptivitatea de a interveni în cadrul lecției publice, profesionalismul și dedicația demonstrată în prezentarea subiectelor și crearea unui cadru interactiv de discuții.